Case Poolmotive – Profilering, merkcreatie en webdesign
Een nieuwe bedrijfsnaam verzinnen, het van de grond af aan mee mogen bouwen aan een nieuw merk. Zo leuk om te doen en we doen het regelmatig.
In 2023 vonden de eerste gesprekken met Blue Professional Poolware (hierna Blue) plaats, verkennend. Omdat het vooral goed is om eerst af te tasten waar de behoefte ligt. Dat was al snel duidelijk, ze willen volle bak vooruit, door op de ingeslagen weg.
Blue is een fabrikant/toeleverancier voor professionele zwembadbouwers. Met een groeiend assortiment, met volle bak aandacht voor slimheid en kennis in de toepassing, gebaseerd op de praktijk. Blue werkt vanuit respect voor haar relaties, omdat ze weten hoe uitdagend het vak is, wat het aan disciplines vraagt om een goed zwembad te bouwen en onderhouden. En al die waarden voelde men niet terug in het eigen profiel, in de communicatie. Dat moest anders.
De ambitie mag en moet uitgesproken gaan worden. Er waren geen kaders waar we rekening mee moesten houden, een overweging in de meest ruimte vorm. Heel fijn voor ons als creatieve denkers. En graag ook internationaal uit te leggen.
En zo gaan we ons proces in. We interviewen de beleidsmakers, praten met de praktijkmensen, we kijken naar de branche, het product, het imago etc. Alles voor een goede inventarisatie. Ook hier dompelen we ons weer onder in een markt. Alleen zo kun je bouwen aan een nieuw merk, vinden wij, een mening baseren we ergens op. Want een merk is veel meer dan een naam.
Na een grondige inventarisatie en selectie (welke waarden neem je mee en welke niet) krijgen we die mening. Op naar dat altijd weer bijzondere traject van creatie, het alle kanten op denken om zo ruim mogelijk te denken. Urenlang praten, overwegen, strepen, lachen, afkeuren tot de klik. Een moment van stilte. Er valt een opmerking of woord waar we op door kunnen.
En in het geval van Blue was het wel een hele bijzondere. Want hoe raar het ook klinkt, ineens hadden we een naam die niet alleen uniek was (tegenwoordig heel lastig) maar ook nog eens de branche een passende naam gaf. Denk maar eens aan de alom gekende branche-omschrijving, Automotive. Dan is Poolmotive haast logisch, waarom is er niemand eerder opgekomen? Het is een niet bestaand woord maar wel een duidelijke claim op je positie.
En dat we iets goeds gevonden hadden bleek tijdens de presentatie al. Het is gebruikelijk dat een concept, campagne of nieuw merk even moet indalen. Omdat er nogal wat informatie op de toehoorders afkomt, we onderbouwen het totaal. Bij Poolmotive was het anders, we kregen zo ongeveer meteen de handen op elkaar. Ook de ondertitel ‘inspired by professionals’ sluit aan bij alle waarden die het bedrijf uit wil dragen. Met de opmerking, supervet, akkoord en meteen door graag liepen we in Beek en Donk de deur uit.
Niet alles kan tegelijk, het dagelijkse werk gaat ook door. Toch hebben we het met diverse partijen voor elkaar gekregen om Poolmotive om relatief snel op een goed startpunt in communicatie te komen. Een website, productdocumentatie, verpakking, veel is klaar. En veel gaat ook nog komen, reken maar.
Wat hebben we bedacht en gemaakt;