Case Miba – Communicatiestrategie, creatieve vertaling en realisering website

Miba is gewoon een prachtig bedrijf.

Miba is gewoon een prachtig bedrijf. Vastberaden bezig met waar ze goed in zijn, vastgoed. Dat ze toekomstgericht denken blijkt uit de recente uitbreiding van het management-team, 3 personen treden als kersverse partners toe tot de directie. Allemaal doordrenkt met het Miba gevoel, al jarenlang. Daarnaast is men bereid om kritisch te zijn naar zichzelf, om met een open vizier vooruit te kijken.

De ambitie die men voelt kon men moeilijk zelf onder woorden brengen. Daar konden ze wel wat hulp bij gebruiken, voor op de website en in de arbeidscommunicatie. Zo is ons gesprek begonnen. Dat was de reden waarom de Medeplichtigen zichzelf voorgesteld hebben aan Miba.

Inmiddels zijn we een paar maanden en diverse creatieve uitspattingen verder. Miba heeft zichzelf een compleet nieuwe huisstijl en website aan laten meten. Hetgeen niet het uitgangspunt was. Wel omdat men er aan toe was. Een conclusie die we samen getrokken hebben na een grondige analyse-fase. Alles is voorbij gekomen en soms was het ook gewoon taai om antwoord te geven. Interviews met relaties die we zelf afgenomen hebben maakten veel duidelijk. En dat alles bij elkaar is de reden waarom het resultaat zo goed is. Omdat Miba besefte dat ze open moesten zijn, gewoon blijven graven. En dat voelde nog goed ook.

Wij kijken met een grote glimlach terug op de samenwerking. En het mooie is, we zijn pas net begonnen. We blijven intensief samenwerken, op meerdere vlakken. Rechtuit, Richting, Resultaat.

Rik Maas en Maikel Aarts zijn gedurende het hele traject onze directe aanspreekpersonen binnen Miba (link naar LinkedIN) geweest. Als je het hebt over kennis en ambitie kun je bij hen aankloppen. Ze weten beiden goed wat ze willen en waar ze Miba heen willen brengen.

En ze wilden in een persoonlijk interview ook nog even een paar vragen beantwoorden. Die wij ongecensureerd overgenomen en met hun toestemming onderstaand uitgewerkt hebben.

Is de originele vraag beantwoord of ben je verdergegaan toen je uiteindelijk met de Medeplichtigen bent gaan samenwerken?

De originele vraag is zeker beantwoord. Maar het gaat verder dan dat. Het is eigenlijk de aanleiding geweest tot wat er nu allemaal gerealiseerd is en gecommuniceerd wordt.

Wij, samen met Math Beelen, als nieuw management binnen Miba hebben de Medeplichten namelijk benaderd voor een nieuwe website. En daarbij ook graag wat advies in arbeidscommunicatie. Er zijn diverse vacatures in te vullen en in de werkwijze van dat moment kwam er maar weinig response.

De Medeplichtigen waren vanaf het begin duidelijk door het stellen van kritische maar duidelijke vragen. Wat is het doel van je nieuwe website? Wat is de boodschap? Als je alleen maar de huidige website moderniseert in beeld en uitstraling is dat een stap vooruit maar is hetgeen wat je vertelt ook dat wat je echt bent? En wat je wilt zijn.

We konden niet anders dan eerlijk zijn, de gehele online communicatie was niet slecht. Maar wel achterhaald, het vertelt niet meer over het Miba van nu.

Was het leuk om deze weg samen te doorlopen?

Rik ; “Ja, dat was het. Maar op het begin ook soms met een onzeker gevoel in het achterhoofd, bij onszelf. We vonden het namelijk belangrijk dat alles wat we wilden gaan uitdragen ook intern gedragen wordt, het gaat tenslotte om de mensen. Dat onzekere gevoel bleek onterecht, het was vooral twijfel over het onbekende. We kregen juist intern positieve reacties op de gekozen weg. Dat was voor ons een belangrijk kantelpunt. Toen gingen de remmen los. Dan weet je dat je goed zit en de samenwerking klopt.”

Maikel ; “Als bedrijf in de spiegel kijken is verrassend leuk. Je komt tot inzichten die je vooraf niet verwacht had. Niet geforceerd, we kwamen er tijdens de diverse gesprekken met de Medeplichtigen vanzelf bij uit. En daarbij zit het niet zozeer in dat alles nieuw is wat verteld wordt, maar het is zo fijn om het een keer vast te pakken en uit te werken.”

Of is er iets dat je anders verwacht had of vond  tegenvallen?

Het heeft ons meer tijd gekost dan verwacht, laten we daar niet omheen draaien. Iets wat de Medeplichtigen vooraf al aan ons duidelijk probeerden te maken. En wat ook begrijpelijk is, we zullen open moeten zijn om jullie te voeden met informatie. Maar als je dan eenmaal zo ver in het traject zit moet het allemaal tussen de normale werkzaamheden door. We hadden het niet anders willen doen, je haalt er zelf ook veel energie en informatie uit.

In ons geval was vooral het inhoudelijk vullen van de cases een flinke klus. Wat ons nu ook enorm veel voordeel oplevert, omdat we erg blij zijn met de bewijslast. Het was er al, het moest alleen nog uitgewerkt worden. En nu merken we ook hoeveel informatie gebruikt kan worden voor andere vormen van communicatie. De website is de basis maar ook meteen een goede uitvalsbasis voor de rest.

Maikel : “Ik blader nog wel eens door het merkboek wat jullie aan ons gepresenteerd hebben. Met de wetenschap van nu snap ik veel beter waar jullie ons in meegenomen hebben.”

Maken De Medeplichtigen de belofte waar dat ze begrijpelijk communiceren en vervolgens uitwerken?

De manier waarop jullie communiceren past bij ons als bedrijf. Simpel. Recht is recht, krom is krom. Dat merk je snel genoeg.

Het is niet alleen het toegankelijke, het is ook begrijpelijk voor ons als technisch denkenden.

Rik : Wat ons opviel is dat jullie na elk gesprek duidelijk voor ogen hielden wat het doel was. Wij raakten wel eens ooit verdwaald in de eigen informatie. Jullie niet. Dat maakt het effectief.

Kun je een duidelijk kenmerk noemen wat je aan De Medeplichtigen zou kunnen hangen?

Creatief, eigenwijs, straight to the point, doelgericht.

Eigenwijs in de zin van dat jullie met name in het begin, na inventarisatiegesprekken, jullie mening klaar hadden. En dat we daar vervolgens samen op basis van argumenten keuzes in gemaakt hebben wat we gaan aanpakken. Niet alles, maar wel alles bewust.

Is het resultaat wat je ervan verwacht had? En belangrijker nog, brengt het je bedrijf duidelijkheid en kom je verder in je communicatie?

Ja, de verwachting is waargemaakt.

We horen het letterlijk terug van relaties, vooral van degene die ons al langer kennen. Dat de boodschap klopt.

Eerlijk is eerlijk, de opvolging is voor een bedrijf als Miba een punt van aandacht. We hebben veel te vertellen, de manier waarop we het gaan uitrollen is hulp bij nodig. En die zoeken we ook op, vooral op het gebied van online marketing. De Medeplichtigen hebben een partijen genoemd waaruit we zelf keuzes gaan maken.

De basis is sterk. De informatie is bruikbaar. Nu de toepassing nog, dat is een continue-proces en daar worden we beter in.

Heb je tips voor andere ondernemers (met communicatie-vraagstukken)?

Laat het los, durf het proces te vertrouwen. Het kan een kantelpunt zijn in je communicatie, daarna voelt alles comfortabeler.

Maikel Aarts, partner bij Miba

“De manier waarop jullie communiceren past bij ons als bedrijf. Simpel. Recht is recht, krom is krom. Dat merk je snel genoeg.”

Bekijk meer van ons werk