“Werken bij Meldon zegt iets over jou. Je wilt graag onderdeel zijn van een leuke hechte groep mensen met een duidelijk doel. Iets toevoegen aan een product, meerwaarde bieden aan onze klanten. Aansprekende namen uit veeleisende markten passen onze expertise en fabrikaten toe om hun eigen product te innoveren. Dat betekent dat we samen met hen leren, onze kennis vergroten en dus groeien. Wij zijn deze vaste basis, een fijne plek om jezelf en Meldon verder te ontwikkelen. Dat is wat Meldon is, die ambitie is onze grondstof.”
Dat is waar we in onze presentatie mee begonnen zijn in het fraaie pand bij Meldon in Nieuw Bergen. Een soort van afgeleide pitch, om eens even goed weg te zetten waar Meldon voor staat. Nou nee, beter nog, wat Meldon voor haar medewerkers is en wil zijn.
Maar laten we eerst een aantal stappen terug zetten, wel zo duidelijk. Wat was de vraag die Meldon (via B2B Online) aan de Medeplichtigen stelde?
Meldon was op zoek naar nieuwe collega’s op diverse posities. Want het gaat goed met Meldon. En dat zie je aan alles als je er rondloopt, een indrukwekkend professioneel bedrijf dat heel goed weet wat het kan én wil.
Maar zoals vele andere bedrijven was de response op de diverse wervende uitingen die men deed minimaal. Om moedeloos van te worden. En dat is niet goed. Het zou juist energie moeten geven om naar nieuwe mensen te zoeken. Dat wil je ook uitstralen. Dat is het begin.
We zijn op zoek gegaan naar de twijfel. Belangrijk als uitgangspunt. Omdat de kans namelijk groot is dat je naar mensen zoekt die reeds een baan hebben. Dus geef ze een reden om te twijfelen. Denk daarbij niet meteen aan verbetering, maar aan verandering. Iets nieuws. Mensen zijn van nature nieuwsgierig.
En zo kwamen we uit bij een gerichte arbeidsmarktcampagne voor Meldon, een soort van charme-offensief, uitnodigend. Niet gemaakt, gericht op de mens en het welzijn. Dat wat Meldon belangrijk vindt en ook in praktijk brengt, vraag het intern maar na.
Die strategie hebben we uitgewerkt en ondersteund met een bijpassende boodschap;
‘Als het aan ons ligt kom je hier werken’
Het beeldmateriaal wat we erbij hebben laten maken en de diverse campagnes, professioneel uitgerold door B2B Online, maakten de opdracht tot een groot succes.
En dat zijn de woorden van Meldon zelf. Want tijdens de campagnes is er aanwijsbaar meer reactie gekomen op de uitgezette vacatures. Met als resultaat, diverse nieuwe collega’s. Succes door aandacht, het werkt.
Stan Erens, COO van Meldon Extrusion Intelligence, wilde namens Meldon graag wat vragen beantwoorden. Over hoe we samen tot dit resultaat gekomen zijn (lees verder onder de afbeeldingen).
Is de originele vraag beantwoord of ben je verder gegaan toen je uiteindelijk met de Medeplichtigen bent gaan samenwerken?
De vraag is zeker beantwoord, meer dan dat. Voor het antwoord is goed gekeken naar de nieuwe profilering die we in de periode daarvoor samen met de Medeplichtigen, in opdracht van B2B Online, doorlopen hebben. Omdat uiteraard alle communicatie daarop aan moet gaan sluiten, dat is de koers en gekozen strategie. Dan klopt het verhaal.
Er is in de arbeidsmarktcampagne gekozen voor een persoonlijke benadering. Zoals Meldon denkt, je werkt met mensen samen, niet met een gebouw. En dat kun je niet faken, want daar prikken mensen doorheen. Wij doen niet aan ‘window-dressing’.
En als je het hebt over verder gaan, dat geldt ook voor onszelf. Wij hebben zelf namelijk flink uitgepakt, omdat het goed en kansrijk voelde. We hebben een in het oog springend reclamebord laten plaatsen naast de snelweg en diverse abri’s in de omgeving zijn met onze campagneposter uitgevoerd. Online heeft B2B online ons goed en gericht zichtbaar gemaakt.
Was het leuk om deze weg samen te doorlopen? Of is er iets dat je anders verwacht had of vond tegenvallen?
Persoonlijk vond ik het erg leuk. Het kost tijd maar ik kreeg er energie van.
En dat komt ook door hoe we het intern gecommuniceerd hebben. Want we hadden het eerder over hoe we buiten flink uitgepakt hebben, datzelfde geldt voor binnen. We vonden het belangrijk dat de boodschap in arbeidscommunicatie intern begrepen werd. We hebben de collega’s daarom meegenomen in het verhaal, uitgelegd waarom, op diverse momenten. Eerlijk is eerlijk, op het begin kwamen er wat sceptische reacties. Waarom moeten we op de foto voor die campagne, en hoezo komen onze foto’s aan de muur etc. Dat is niet raar, kwestie van aanhoren en toelichten. We waren zelf al een stap verder in het denkproces.
Op een gegeven moment zie je het indalen. Dan gaan de mensen snappen waarom je het zo doet. En heel belangrijk, ze waarderen de inspanning. Omdat ze zelf ook gebaat zijn bij de invulling van de diverse functies. Want we hebben het druk. De werklast moet verdeeld worden over meerdere schouders. En dan denken we in duurzame oplossingen, lange termijn, geen korte invulling. Doordat vacatures voor onbepaalde tijd ingevuld worden komt er minder druk op de agenda. We kunnen slimmer plannen, nog meer rekening houden met persoonlijke omstandigheden. We zien letterlijk minder ziekteverzuim. Voor iedereen binnen Meldon hele belangrijke argumenten voor investeren in arbeidscommunicatie, argumenten die naar mijn mening wel eens ooit vergeten worden.
Maken De Medeplichtigen de belofte waar dat ze begrijpelijk communiceren en vervolgens uitwerken?
Ja. En dat merk je vooral aan de wedervragen die komen. Hoe raar dat ook klinkt. De vragen die ons gesteld worden zijn inhoudelijk en on-topic, daar merk je aan dat er in de Mortel echt nagedacht wordt.
De samenwerking met Twan (die van de Medeplichtigen) als ons eerste aanspreekpunt is uiterst prettig. Je hoeft niets bij te sturen, het voelt persoonlijk en als een naadloze verbinding. Tot nu toe geen enkele keer gehad dat de uitwerking niet klopte. Zonder te overdrijven, daar doe ik niet aan.
Kun je een duidelijk kenmerk noemen wat je aan De Medeplichtigen zou kunnen hangen?
Relaxed, betrouwbaar, open, creatief, professioneel.
Is het resultaat wat je ervan verwacht had? En belangrijker nog, brengt het je bedrijf duidelijkheid en kom je verder in je communicatie?
Jazeker, zonder enige twijfel. De reacties stroomden binnen.
Terwijl we echt in een moeilijke periode zaten als het gaat om het werven van mensen. De bedrijven om ons heen bevestigden het, we merkten veel moedeloosheid op. Niet bij ons, wij hadden er zin in. De kracht zat in de campagne. We hebben het omgedraaid, op strategisch advies van de Medeplichtigen. We hebben laten zien dat we snappen dat degene die solliciteert aan zet is, letterlijk zo benoemd. Uitnodigend van toon, gericht op twijfel, want de meesten die komen solliciteren hebben reeds een baan.
Heb je tips voor andere ondernemers (met communicatie-vraagstukken)?
Doe het anders als dat je het altijd gedaan hebt. Ben creatief, heb het lef, gooi het open. Wij werken inmiddels niet meer met werving-bureaus, omdat je met de juiste mensen om je heen succesvol kunt werven. Namens Meldon spreek ik uit ervaring.
Wij hebben het gewoon niet geaccepteerd dat vacatures niet ingevuld worden, we gaan tegen de stroom in. En dan heb je aan de Medeplichtigen een hele fijne partner in crime.
Wat zijn wij vergeten en ga jij hier zelf nog toevoegen?
Eigenlijk niks. Hopelijk tot snel.