Case Klundert AV – Communicatiestrategie en creatieve vertaling

Als je het over passie en succes hebt.

Klundert bestaat uit twee entiteiten, Klundert Music en Klundert AV (audio visueel). Dit zijn 2 aparte bedrijven, letterlijk fysiek van elkaar gescheiden. De kruisbestuiving is er. Maar beide bedrijven kunnen en willen onafhankelijk van elkaar kunnen functioneren.

Klundert Music mochten we een paar jaar geleden al helpen met haar beeld en communicatie, een erg stoere uitstraling geworden. De reden waarom we wederom in Oisterwijk uitgenodigd zijn is Klundert AV. Klundert AV is toe aan de volgende stap. Een stap vooruit. Alles is er klaar voor. Er is behoefte aan een professionelere uitstraling en tekstuele, visuele en creatieve onderbouwing van wat men doet.

En van dat soort vragen gaan de Medeplichtigen kwispelen.

We zijn begonnen met het benoemen van wat Klundert AV is, dat bouwen we gestructureerd op. Het begint met de open gesprekken met Dennis van der Vleuten en Bjorn Couwenberg, je kunt niet zonder. Dat nemen we op en mee en op basis van alles wat we daarna zelf uit gaan zoeken gaan we onderling in gesprek. Noem het ingrediënten, we praten honderduit over hoe we tegen Klundert AV aankijken en onze inschatting hoe de doelgroep dat doet.

En dan wordt de inspiratie ineens een idee, schrijven we een plan en wordt het concreter. De presentatie is uitgebreid, we nemen Dennis en Bjorn mee in onze gedachten gang. En dat vatten we op het eind samen in een pitch, omdat je dan kunt laten zien dat je de ondernemer begrijpt en ‘vastpakt’ ;

Klundert AV is techniek. En al ruim 30 jaar benaderbaar voor al je audiovisuele vragen. Wij denken niet in groot of klein. Wij denken in resultaat. Wij weten als geen ander wat daarvoor nodig is. En dat willen we bewijzen ook.

Klundert wil niets liever dan dat jouw stem, het beeld of je evenement gehoord en gezien wordt. Omdat dat belangrijk voor je is. Want je wilt iets overbrengen. Daar heb je kennis en kwaliteitsproducten voor nodig. En technici. Die ook iets over kunnen brengen.

Klundert adviseert, installeert, verhuurt en verkoopt audiovisuele apparatuur. Voor degene die weet wat er nodig is en voor degene die nog geen idee heeft. Wij hebben een mening, een product en een duidelijk antwoord.

Dat bleek raak, men voelde zich volledig comfortabel bij hetgeen geschreven. Super fijn dat gevoel. Door naar de creatieve vertaling, in dezelfde presentatie, hetzelfde moment.

Het logo/beeldmerk. Klundert AV beweegt mee. En begeeft zich op meerdere vlakken. Zowel in de disciplines (verhuur, verkoop en advies), als in de markten waarbinnen zij zich begeeft. Reden om niet persé voor één steunkleur te gaan maar voor een kleur-blend. Dynamisch, fris en eigentijds. Qua vorm in lijn met Klundert Music.

De vermelding AV opgenomen in het logo als een soort van ‘copyright logo’ om e.e.a. met elkaar te verbinden. Het verhoogt ‘de waarde’ van het merk. Sfeerbepaling voor Klundert AV van puur zakelijk, functioneel tot warm, gezellig. Gericht op entertainment.

Bam, weer raak, hoe belangrijk is je visuele uitstraling. Lees hieronder verder. >

Over naar de keyline, omdat er echt behoefte is aan een merkbelofte, als geruststelling. Als antwoord op elke audiovisuele vraag ;

Klinkt als Klundert

Het antwoord is op meerdere manieren uit te leggen ;

  • een positieve verwijzing; “Ik ken een partij die hier geschikt voor is”.
  • een positieve recensie; “Gister naar een festival geweest en het geluid stond niet te hard en toch was het goed te verstaan”.
  • een constatering voor Klundert zelf; je maakt zelf de verbinding. “Dit is duidelijk een klus voor ons” / “Hier willen wij graag in meedenken”.
  • een positieve conclusie; wanneer een klus geklaard of product geleverd is. “Het is voor elkaar. Klundert av is trots en staat achter het resultaat, goed product, goed opgeleverd”.

Daarna mixen we alles onder elkaar en ontstaat en duidelijk beeld van hoe Klundert AV eruit kan gaan zien, in presentatie en campagnematig.

De handen gaan op elkaar, figuurlijk. Iedereen blij.

Einde presentatie. Punt.

Het merk Klundert AV gaat kennis ademen. Doordrenkt van techniek. Passie aan de oppervlakte leggen. En er ook nog eens stoer uitzien.

Helemaal in lijn met wat Klundert AV nu al is. Maar nog niet roept. Het is als ondernemer een geruststellende gedachte als je bedrijf geen moeite hoeft te doen om uit te stralen wat je bent. Klundert AV is daar een goed voorbeeld van. Hoe fijn is dat.

De gehele presentatie van de Medeplichtigen is overgenomen in een nieuwe website van Klundert AV (gebouwd en gerealiseerd door de specialisten van Gerrits E-commerce). Een professioneel geheel is daarmee afgerond. Dat maakt ons Medeplichtig aan een beter merk, precies wat we willen.

En wat vindt Klundert AV er zelf eigenlijk van? Hoe beoordelen zij de samenwerking en het resultaat?

Dat vroegen we aan Klundert AV, Bjorn, zelf. Want dat is belangrijk, zijn mening telt. Lees het interview hieronder ;

Bjorn Couwenberg van Klundert AV

“Communicatie is steeds vaker een – dat doen we erbij – taak. Neem het serieus en durf een expert om advies te vragen.”

Is de originele vraag beantwoord of ben je verdergegaan toen je uiteindelijk met de Medeplichtigen bent gaan samenwerken?

Toen we bij de Medeplichtigen aanklopten voor hulp hadden we zelf nog grote vraagtekens bij hoe we het merk Klundert AV graag wilden presenteren. Het zusterbedrijf (Klundert Music) had recentelijk al wel een opfrisser gehad maar de invulling voor Klundert AV was hierbij achtergebleven. Het enige wat we zeker wisten was dat we het beeldmerk van Klundert Music (de K) graag terug wilden zien in de huisstijl voor AV. Verder gaven we de Medeplichtigen carte blanche. Buiten dat de algemene huisstijl die zij presenteerden haast direct een hole-in-one was, presenteerden zij ook nog concepten en uitvoeringen waar we nog niet eens aan gedacht hadden. Niet alleen onze vraag werd dus beantwoord, maar ook de vragen die we nog niet kenden.

Was het leuk om deze weg samen te doorlopen?

De samenwerking met de Medeplichtigen voelde voor ons als een open en prettige samenwerking. Er werd niet alleen goed geluisterd, maar ook erg goed vertaald. Je bedrijf in een paar woorden uit één zetten is namelijk zo makkelijk nog niet. Na een uitvoerig gesprek slaagde zij erin om ons gedachtes te lezen en in 2 alinea’s de essentie van het bedrijf te omvatten. Erg krachtig en erg overtuigend!

Of is er iets dat je anders verwacht had of vond tegenvallen?

Laat ik eens kort zijn: nee.

Maken De Medeplichtigen de belofte waar dat ze begrijpelijk communiceren en vervolgens uitwerken?

Buiten dat het resultaat dit bevestigd voor ons, voelde we ook direct dat we gehoord waren na het via mail ontvangen van de samenvatting van ons eerste gesprek.

Kun je een duidelijk kenmerk noemen wat je aan De Medeplichtigen zou kunnen hangen?

Helder, doordacht, communicatief.

Is het resultaat wat je ervan verwacht had? En belangrijker nog, brengt het je bedrijf duidelijkheid en kom je verder in je communicatie?

Over het eindresultaat zijn we absoluut enthousiast. Er ligt nu een sterke basis voor de communicatie toekomst van KlundertAV. Het is nu aan ons om deze huisstijl te gaan implementeren.

Heb je tips voor andere ondernemers (met communicatie-vraagstukken)?

Communicatie is steeds vaker een “dat doen we erbij”. Neem het serieus, en durf een expert om advies te vragen.

Bekijk meer van ons werk