Case Heesmans – Profilering, creatieve vertaling, webdesign en introductiecampagne
Ben je eigenlijk nog wel een installateur? Om maar even met een nogal grote vraag te beginnen die we aan Judith Damen en Michiel van Melis van Heesmans installatietechniek stelden. Voor degene die hen nog niet kent, Heesmans is een serieus grote installateur (ruim 70 collega’s) in Zuid-Oost Brabant met een stevig fundament. En een bak ambitie, daarover later meer.
Maar eerst even terug, misschien vallen we teveel met de deur in huis. Eerst naar de vraagstelling. Susanne Boers van Fingo reclame werkt al jaren met Heesmans samen, als adviseuse voor marketingdoeleinden en Social Media. En daarbij merkte ze dat ze de grip op het merk Heesmans kwijtraakte. Dat wil zeggen, het bedrijf groeit en evolueert. Positief, uiteraard. Het is dan echter wel van groot belang dat je merk dat ook doet, anders groeit communicatie scheef. En dat was bij Heesmans het geval. Dus een terechte constatering van Susanne.
Ze besloot daarom de Medeplichtigen te benaderen of wij samen met haar Heesmans aan een kritische blik op communicatie willen onderwerpen. Graag!
Eerst op gesprek, om te kijken of er vanuit beide zijden het gevoel is dat we met elkaar willen werken. Dat klinkt wat plat, maar zo is het wel. Vertrouwen is nu eenmaal belangrijk, dat begint bij een gevoel. En omdat het gesprek al snel vertrouwd voelde, vanuit beide zijden, werd na onze de-briefing al snel akkoord gegeven op het vervolg. We mochten iets van Heesmans gaan vinden.
En dan is het ook meteen belangrijk om in het eerste vervolggesprek kaders te schetsen. De naam Heesmans stond niet ter discussie en dat snappen we, toen en nu nog steeds. Alles daaromheen was niet heilig, alle vrijheid om eens lekker te gaan graven in het bedrijf, de markt en onze eigen creatieve mogelijkheden.
Een bak ambitie, we noemden het eerder al. Dat is eigenlijk ook meteen de beste samenvatting van wat Heesmans is. En na analyse van het bedrijf en het speelveld ook meteen een haakje voor ons om op door te gaan. Want het zit er gewoon in, Heesmans is er klaar voor om een stap naar voren te zetten. Letterlijk. En dat moet verteld gaan worden. Dat klinkt makkelijk, dat is het niet. Want hoe ga je dat verwoorden zonder dat het karakter van het bedrijf en haar team verloren gaat? Want zoals zo vaak blijkt, bescheidenheid siert. Maar het wordt wel eens verward met het gegeven dat je best duidelijk mag zeggen waar je goed in bent en vooral, wat je voor je opdrachtgevers wilt betekenen.
En zo zijn we gaan bouwen aan een compleet nieuw verhaal voor Heesmans. We hebben ze een nieuwe positie gegeven in haar markt, verder naar voren. Onderbouwd, omdat ze bewijzen dat hoe eerder ze in gesprek gaan met alle betrokkenen hoe beter het resultaat. Dan vecht je dus eigenlijk de traditionele rol van een installateur aan, vandaar dat we ook die vraag gesteld hebben. Want dat is wat Heesmans al haar gehele bestaan is, een installatiebedrijf. Nu niet meer, nu nemen ze een andere titel aan; Klimaatinrichting
Een nieuwe bedrijfstitel die wij verzonnen en in de complete branche nauwelijks of niet toegepast wordt. Maar wel raak is, omdat het precies de rol van Heesmans beschrijft. Eerlijk is eerlijk, een vondst waar we zelf ook blij van werden.
Maar dan zijn we er nog niet, het liefste hang je nieuwe communicatie ook ergens aan op. Als dat een descriptor kan zijn is dat een voordeel. Daar kun je niet alleen campagne mee maken, het kan de zaak ook verduidelijken. En ook die is gevonden.
Een suggestieve uiting maar wel raak en voor Heesmans geschreven. Omdat het precies is wat ze willen, eerder betrokken worden in het gesprek (voor beter resultaat) en het laat zien dat je het aan kunt. Het is ambitie, het is lef, het is vragen om vertrouwen.
We zaten er zo goed in dat we onze mening over de huisstijl in combinatie met alles wat beter zou kunnen toch gegeven hebben. Hetgeen geen onderdeel van de opdracht was. Maar we kregen het niet onder elkaar gezet zonder de huisstijl tegen het licht te houden. En ook daar bleken Judith en Michiel voor open te staan. De aangehaalde argumenten en een eerste schets van de nieuwe voorgestelde huisstijl overtuigden hen om daarin mee te gaan. En ook het team van vertrouwelingen om hen heen voelde dezelfde overtuiging, want ook zij waren aanwezig bij een herhaalde presentatie. Het mocht er komen. En ook graag even de introductie van de nieuwe huisstijl bedenken, het dak mocht eraf.
En nu zijn we een grote stap verder, nee anders gezegd, Heesmans. Alles is aangepakt, de website is nieuw, het wagenpark wordt opnieuw beletterd, de signings knallen eruit etc. Het zegt alles over Heesmans, als ze iets doen doen ze het goed.
Samengevat, wat hebben we bedacht en gemaakt;