Case Fors tegelwijsheid – Arbeidscommunicatie
Niemand denken wij, zelfs Word kent het woord niet.
En toch is het duidelijk wat we ermee bedoelen. Althans, dat vinden wij zelf. En Fors gelukkig ook. Want voor hen is het woord bedacht.
De reden van het ontstaan van het woord is eigenlijk pure wanhoop. Fors vroeg ons om hulp met het schrijven van de vacature omdat ze serieus hulp nodig hadden. Tot dusver bleef bij elke geplaatste vacature (online/offline) en alternatieve pogingen reactie uit. Om moedeloos van te worden.
Tijdens het interview om te vragen naar de inhoud van de vacature werd al snel duidelijk dat het een functie was met veel uiteenlopende taken en verantwoordelijkheden. Super leuk natuurlijk. Voor degene die zoekt. Maar niet voor degene die het moet gaan omschrijven. Want hoe noem je die functie dan? En belangrijker nog, hoe val je op als je iemand zoekt die door zoveel werkgevers actief gezocht wordt? Want dat was na wat veldwerk wel duidelijk.
Daar zit je dan, voor je scherm. Met je goede fatsoen en een hoog verwachtingspatroon. Beetje klikken, rondkijken, vooral ook om te bepalen wat je zeker niet wilt beschrijven. Eenheidsworst, weinig enthousiasme, containerbegrippen. Het is nog steeds vaak praktijk bij vacatures. Inspirerend is het niet. En dat moet het bij een vacature juist wel zijn.
Dat wil Fors ook, inspireren. Fors wil opvallen, net als met haar producten. Daarom werken we ook regelmatig samen, want wij willen merken laten opvallen.
Dus dan maar de variabelen op papier zetten, alle functies die het zou kunnen betreffen. En toen ineens zag ik het. Dwars door de letters heen. Er is van al die functies 1 woord te maken. Totaal verzonnen, maar net duidelijk genoeg om te weten wat het inhoudt. Met een glimlach, natuurlijk. En het mooie van Fors is, die houden ook van originaliteit. Ze gingen er volledig in mee.
Zo ontstond een nieuwe functie binnen Fors, een projectcalvoorbegewerkculeiderlator. En wat nog veel vetter is. Er kwamen heel snel positieve reacties op de vacature. Zo concreet zelfs dat er bij Fors nu iemand op kantoor zit met een functie die bij Scrabble minimaal 4x woordwaarde oplevert.
“Ik ging op zoek naar een marketingbureau, voor een nieuwe profilering. Ik wilde namelijk zo’n lekker dik rapport met veel visuals, schema’s en moeilijke woorden. Zo kan ik mijn baas tenminste overbluffen, lekker moeilijk doen. Mooi niet dus. De presentatie die ze hier gaven was veel te duidelijk. Mijn baas snapte het van begin tot eind.”