Case Fors tegelwijsheid – Rebranding

Wanneer de uitstraling van je bedrijf de lading niet meer dekt wordt het tijd om op te schalen.

Zo ook voor ‘Eddie Donkers Tegelwerken’. De vraag aan de Medeplichtigen was simpel maar flink. Of we de tent eens even echt goed op de kaart wilden zetten.

“Soms bekruipt je het gevoel dat je bedrijf toe is aan iets nieuws. Omdat het huidige niet meer voldoet. In ons geval was dat de naam, de uitstraling.” Zegt Eddie Donkers, mede-eigenaar en commercieel verantwoordelijk bij FORS.

“Onze case was als volgt. Het bedrijf heette voorheen Eddie Donkers Tegelwerken, zo ben ik zelf ooit begonnen. Inmiddels werk ik al diverse jaren samen met mijn compagnon Eduard Stijvers. De naam is dus geen weergave meer van de praktijk. Ook willen we ons bedrijf toekomstbestendig maken, niet naamsafhankelijk, het gaat niet om de persoon. En eerlijk gezegd, de omschrijving tegelwerken zijn we ook wel ontgroeid. Het dekt de lading niet meer, we doen zoveel meer. Dus voor ons was het duidelijk. We waren toe aan een nieuwe naam.”

“En natuurlijk ga je dan zelf eens wat zitten te verzinnen. Tijdens de koffie, ’s avonds op de bank, het laat je niet los. Maar dan merk je al gauw dat je terugvalt op de bekende termen. Vaak branche gerelateerd, weinig verrassend. Samen met mijn compagnon hebben we dus al snel besloten om te gaan zoeken naar mensen die ons daarbij kunnen helpen. En daarbij was voor ons al heel snel duidelijk hoe we willen werken. Net zoals we zelf zijn. Serieus, in begrijpelijke taal, benaderbaar.”

“Helaas was onze eerste ervaring niet zo positief. We zijn in gesprek gegaan met een bedrijf welke aangaf ons te kunnen helpen. De gesprekken verliepen prima. Tot het moment van presenteren. Het waren letterlijk diverse namen op een bordje. Geen intro, weinig toelichting. Natuurlijk kan het gebeuren dat de goede er niet tussen zit, er is altijd ruimte voor meer kansen. Maar we misten vooral verbinding. Ook na de 2e poging. Soms werkt het niet, dus in goed overleg de samenwerking niet voortgezet.”

“Daarna werd alles anders. We leerden de Medeplichtigen kennen.”

Wat typeert de werkwijze?

“Vooral de leuke gesprekken. Soms was er wat meer zitvlees nodig dan me lief is.”

“Maar laten we eerlijk zijn. Het is ook gewoon superleuk om over je eigen bedrijf te praten, het is toch je passie. Zeker als je mede-ondernemers tegenover je hebt zitten.

Aan de vragen die gesteld werden merkten we al snel dat ze goed voorbereid waren. En dat niet alleen. Er zit ervaring aan tafel. Op meer gebieden als vooraf verwacht eerlijk gezegd. Ook op strategisch gebied is er ervaring binnen de Medeplichtigen. Veel zelfs, dat merk je. En dan heb je met gelijkgestemden te maken. Dat praat makkelijk.

Vervolgens gaat men zelf aan de slag. Dan wordt het even stil, even geduld hebben. En dat is nog best lastig. De voorpret was er. Maar we waren zo nieuwsgierig naar het resultaat.”

De uitwerking

“Ik herinner me letterlijk nog het moment dat dan toch echt de nieuwe naam op het scherm kwam te staan. FORS. Bam!”

“Ik weet het nog goed. Ze kwamen niet zomaar met een naam. In de presentatie die gegeven werd bouwden jullie heel gestructureerd op wat de reden is waarom we bij elkaar zijn gekomen. Een paar weken intensief samenzijn samengevat als opmaat naar het nieuwe merk. Heel duidelijk verwoord, haast logisch. Ik herinner me letterlijk nog het moment dat dan toch echt de nieuwe naam op het scherm kwam te staan. FORS. Bam!

En daar was de glimlach, het voelde meteen goed. Ineens zag ik onze nieuwe naam staan. En dat goede gevoel is nooit meer weggegaan. De presentatie hebben we later overigens ook voor onze collega’s intern gebruikt. Omdat we ook hen mee willen nemen in het waarom van de nieuwe naam. Zo leuk om te doen.”

“Het is Twan en Marco gelukt om ons vast te pakken, te doorgronden.”

“En ze hebben ons ook laten inzien dat een nieuwe naam veel meer is dan alleen wat op het pand of de bus staat. De weg naar de nieuwe naam en het vervolg heeft ons zoveel meer gebracht. Intern bracht het een soort van extra trots, een nieuwe impuls voor het collectief. En naar buiten voelde het zo gaaf om het overal en tegen iedereen te verkondigen. Onderbouwd en met kracht. Zoveel leuke reacties ontvangen. En nog steeds. We worden ook veel makkelijker onthouden dan voorheen. Omdat het klopt.

En het blijft niet bij een nieuwe naam. Het logo, de duidelijke communicatie die het geheel ondersteunt, alles is in lijn.”

Tips voor andere ondernemers?

“Daar ben ik altijd heel voorzichtig mee, ieder doet het op z’n eigen manier. Ik weet alleen wat de samenwerking met Twan en Marco ons gebracht heeft. Een heel goed gevoel, we bereiken onze doelgroep beter. Als ik dan toch wat moet zeggen, probeer af en toe een moment van evaluatie in te plannen. Je onderneemt en je bent druk. Je maakt keuzes en je gaat door. Er is weinig tijd voor zelfreflectie. Wij deden niet anders, zo herkenbaar.

Maar de zoektocht naar een nieuwe naam heeft ons doen inzien dat het zo ontzettend leerzaam is om jezelf open te stellen voor andere professionals. Want dat zijn ze. Wij beoefenen een vak, zoals zovelen. Maar dat doen de Medeplichtigen ook, zonder enige twijfel.”

Eddie Donkers, mede-eigenaar Fors tegelwijsheid

“De zoektocht naar een nieuwe naam heeft ons doen inzien dat het zo ontzettend leerzaam is om jezelf open te stellen voor andere professionals. De Medeplichtigen zijn het.”

Bekijk meer van ons werk