Niks mis met een reclamejongen

Een competence-driven datamarketeer op de buurtbbq…

En dan lees ik, Twan van Hoof, als Medeplichtige dit:

“Customer experience is een uphill battle met traditionele business-functies waar share of voice alléén niet meer voldoende is en dat een geloofwaardige purpose op alle touchpoints nog kansen biedt voor een optimale customer journey.”

Question mark. Punt. Huh..? Is het niet zo dat wij als communicatiespecialisten onze klanten juist moeten begeleiden in het helder en transparant bereiken van hun doelgroep? En dat het misschien niet slim is om hardwerkende ondernemers op te zadelen met ingewikkelde uiteenzettingen over het steeds sneller veranderende communicatielandschap. En dat wij als datamarketeers de algoritmes van mediakanalen uit het hoofd kennen waarmee we klanten tot grote hoogte brengen? De norm voor gebakken lucht wordt in ‘onze reclamewereld’ naar mijn mening ruimschoots overschreden.

Toen ik afstudeerde predikte mijn mentor vol trots dat we een dynamische toekomst tegemoet gingen maar dat we er rekening mee moesten houden dat we ons steeds zouden moeten bijscholen. Ik ging er vanuit dat dit de kennis over het reclamevak betrof maar nu lijkt het erop dat wij als filosofen ons werk zo verschrikkelijk ingewikkeld maken dat we het contact met onze klanten (hardwerkende ondernemers met weinig tijd en ruimte voor marketing en communicatie) vervelen met interessant gewauwel over onszelf. Pfff, je zou zo’n “competence-driven-datamarketeer” op de buurtbarbecue treffen…

Als ik merkeigenaar of communicatieverantwoordelijke binnen een bedrijf zou zijn zou ik geen marketingmagazine meer durven lezen. Ik zou geen bureau meer in de arm durven nemen uit angst voor slapeloosheid en overmatig transpireren tijdens een sessie “intuïtief user experience design voor customer touchpoints.”

En true: Jarenlang heb ik geageerd op het woord ‘reclamejongen’ maar ik begin me steeds meer zo te voelen. Product- en merkcommunicatie gaat nog steeds heel simpel over een messcherpe boodschap die past en inspireert. Een interactief spelletje tussen merk en markt. Als je als merk maar iets te vertellen hebt. En weet dat er behoefte in de markt is. Dát optuigen en benoemen is iets waar een hardwerkende ondernemer blij van wordt en waar hij resultaatgericht mee verder kan.

Maikel Aarts, partner bij Miba

“De manier waarop de Medeplichtigen communiceren past bij ons als bedrijf. Simpel. Recht is recht, krom is krom. Dat merk je snel genoeg.”

Medeplichtig aan

Mysteel
Poolmotive
STYELLAR
Bekijk meer van ons werk