Case Berkers keukens – Profilering, nieuwe huisstijl en website
“Wij hebben wat te vieren”, dat was de eerste opmerking van Robbin Bruggink, commercieel directeur bij Keukencentrum Berkers, bij onze kennismaking. Niets is minder waar. 50 jaar maar liefst. Daar mag je bij stil staan. En dat was ook het plan.
Eerst even een korte kennismaking, Keukencentrum Berkers is een gerenommeerde keukenverkoper in de regio Zuid-Oost Brabant. Met maar liefst 3 vestigingen, prachtige showrooms gevuld met sterke merken en kundige mensen. Het fundament en het team is sterk. Men acteert zowel in de particuliere als in de woningbouwmarkt, B2B.
Maar het jubileum was niet de reden van onze kennismaking. De aanleiding was namelijk gebaseerd op een gevoel wat bij Robbin ontstaan is. Het gevoel dat de communicatie en dat wat Berkers doet al langer niet meer aansluiten.
Het bedrijf groeit, is steeds actiever op meer vlakken en wil graag een voortrekkersrol spelen in de branche. Dat is ambitie, dat is goed. Het is dan echter wel van groot belang dat je merk dat ook uitstraalt, anders groeit communicatie scheef.
Ze besloot daarom de Medeplichtigen te benaderen. En op de vraag hoe ze bij ons terecht gekomen was, dat willen we altijd graag weten, bleek ons werk bij Fors haar enthousiast gekregen te hebben over onze werkwijze. En het resultaat wat we opleveren.
Concreet was de vraag aan ons of wij onze mening over Keukencentrum Berkers willen geven, op communicatief gebied. Uiteraard, dat is ons vak.
Na het kennismakingsgesprek met Robbin, Ad van de Meulenreek en Bart van de Meulenreek, de de-briefing en het snelle akkoord om te gaan samenwerken zaten we al snel weer om tafel. Duidelijkheid is fijn, afspraken maken vanaf het begin. De familienaam Berkers stond niet ter discussie en dat snappen we, toen en nu nog steeds. Alles daaromheen mochten we iets van vinden, alle vrijheid om eens lekker te gaan graven in het bedrijf, de markt en onze eigen creatieve mogelijkheden.
En dan duiken we de branche in, bekijken we diverse sites. Wat vertelt de branche-organisatie waar Berkers bij aangesloten is? We vragen gericht wat na en proberen vooral ook te denken als een neutrale bezoeker. Wat als ik zelf een keuken wil gaan kopen?
En dat levert interessante inzichten op. De keukenbranche stoeit nog met een bepaald imago, iedereen zal het herkennen. Wat ons betreft een gedachte om aan de kant te zetten, je moet niet in de verdediging schieten. Juist niet, je bent er voor een reden. Al 50 jaar.
Een keuken koop je niet zo vaak, dus het is geen product waar je in de basis veel van weet. Nou, alle succes gewenst om jezelf goed te informeren, het is haast niet te doen. Je wordt overgeïnformeerd, veel aanbod, weinig merkbewustheid, veel plaatjes zonder goed inzicht op prijs, merken worden lukraak in beeld gebracht. We kunnen stellen dat het uitkiezen van een keuken simpelweg moeilijk is. Daar kun je onrustig van worden. En dat is juist niet de bedoeling, je hebt juist behoefte aan duidelijkheid.
Berkers kan rust brengen, je verkoopt orde in de chaos. Door het concreet overbrengen van het gevoel dat je daar op je plek bent. Doorvragen op behoefte, het merk keuken niet leidend laten zijn, inventariseren tot in detail. En dan pas ga je mensen visueel meenemen in de mogelijkheden. Het gaat immers niet alleen om mooie plaatjes. Het gaat om de garantie dat men de juiste keuze maakt.
En dat gevoel kun je goed koppelen aan de regio-gedachte. Omdat je elkaar vaker gaat zien en nodig hebt, ‘de verkoper installeert’. En laat zien wat je allemaal in huis hebt en doet, van showroom tot werkplaats. En mensen die het snappen. Niks is standaard, alles krijgt aandacht.
Berkers is dus het merk, dat is duidelijk. De strategie die we voor willen stellen wordt duidelijk. En het woord centrum resoneert wat ons betreft op een verkeerde gedachte, het lijkt haast een keten of te hinten naar een ongestructureerd aanbod. Dat is niet wat Berkers is. En met deze strategische benadering voorop zijn we gaan werken aan een compleet nieuw verhaal. Onderbouwd, gericht op de kern van Berkers.
Maar dan zijn we er nog niet, het liefste hang je nieuwe communicatie ook ergens aan op. Als dat een descriptor kan zijn is dat een voordeel. Daar kun je niet alleen campagne mee maken, het kan de zaak ook verduidelijken. En ook die is gevonden.
Een suggestieve uiting maar wel heel bewust gekozen. Omdat je vriendelijk en bescheiden duidelijk maakt dat je topkwaliteit levert. Je doet een belofte, je laat zien dat je het waar kunt maken. Dichtbij voelt als vertrouwen, gehoord worden. En met 3 vestigingen ben je letterlijk dichtbij. > (tekst gaat hieronder verder)
En dan komt vanzelf de huisstijl voorbij. Wat ons betreft was Berkers er helemaal klaar voor om zichzelf een nieuwe huisstijl cadeau te doen. Dat is een investering in jezelf, dat zijn geen kosten. Met een gaaf beeldmerk, om te kunnen gaan bouwen aan het nieuwe Berkers merk. En we zetten er gewoon sinds 1974 bij, die bewijslast mag vertrouwen geven. Alles met een langetermijn gedachte.
Op naar de presentatie, we nemen Berkers helemaal mee in het verhaal. Van inventarisatie naar een mening, van strategie naar creatieve vertaling. We bleken de juiste ingrediënten te pakken te hebben, de geserveerde maaltijd bleek in de smaak te vallen. Robbin, Ad en Bart zijn volledig meegegaan met ons verhaal. Ze voelden zich comfortabel om alles te adopteren. Dan weet je dat het goed zit. Het wordt Berkers keukens.
En de introductie van het nieuwe Berkers is, hoe toepasselijk, tijdens de viering van het jubileum aan alle aanwezigen getoond. Alles hebben ze laten maken, de website is nieuw, het wagenpark is opnieuw beletterd, de signings op en in het pand pakken ze aan. Berkers houdt van daadkracht, gewoon doen.
Het beeldmateriaal is op basis van een duidelijke briefing fraai vastgelegd door beeldspecialist Marieke van Grinsven. Eva van Ooijen van Kraftkopy heeft zich vastgebeten in de uiteenlopende creatieve content, van corporate, naar product tot interview. En de compleet nieuwe website is op basis van ons design gebruiksvriendelijk en met slimme nieuwe technieken ontwikkeld door Gerrits E-commerce. Ook hier weer een slimme combinatie van bedrijven, zo kun je samen mooie dingen maken.
Robbin en Ad wilden samen graag wat vragen beantwoorden. Over hoe we samen tot het resultaat gekomen zijn (tekst gaat verder onder de slider).
Samengevat, wat hebben we bedacht en gemaakt;
DE VRAGEN
Is de originele vraag beantwoord of ben je verder gegaan toen je uiteindelijk met de Medeplichtigen bent gaan samenwerken?
Ja, de originele vraag is zeker beantwoord. We hadden zoiets, wat moeten we ermee de komende 50 jaar? 😉
We hebben bij Berkers met meerdere mensen te maken als het gaat om onze communicatie. En dus ook meer meningen. Sommige waren wat sceptisch; ‘er komt hier iemand binnen die een nieuw logo komt voorstellen’. Ik had zelf de case over Fors al gelezen, daardoor krijg je een beeld van het proces en hoe jullie werken. Dus ik wist dat jullie niet alleen maar komen voor een nieuw logo, niet alleen voor een esthetische vraag. Op dat moment had ik uiteraard alleen nog maar verwachting, geen ervaring.
En als je dan eenmaal gaat beginnen samen komt de conclusie dat er wat mag veranderen, onderbouwd en uitgewerkt door jullie. Maar op een bepaald moment wordt het dan echt en voel je nog even de twijfel voor verandering, spannend. Tot het moment dat je voelt dat het goed zit, dan ga je er vol voor samen.
Was het leuk om deze weg samen te doorlopen? Of is er iets dat je anders verwacht had of vond tegenvallen?
Ik vond het zelf erg leuk, er komt wel veel op je af. Dat is ook goed. Maar het zijn geen alledaagse dingen.
Jullie hebben ons goed begeleid, er was altijd ruimte voor overleg, jullie zorgen voor duidelijkheid. Sturing is essentieel. We hebben zelf zeker wel marketingervaring maar dat is wat anders als het gaat om merkidentiteit en het opzetten van een nieuwe communicatiestrategie.
Daarnaast hebben jullie voor de uitwerking van het vervolg (website, tekst, signing, belettering etc.) jullie netwerk ingeschakeld en goed aangevoeld wie bij ons past. Jullie regelen het gewoon.
Maken De Medeplichtigen de belofte waar dat ze begrijpelijk communiceren en vervolgens uitwerken?
Daar kan ik kort over zijn, ja.
Kun je een duidelijk kenmerk noemen wat je aan De Medeplichtigen zou kunnen hangen?
Jullie zijn beiden sympathiek. En kaal.😉
Wat opvalt is dat jullie een eenheid zijn, jullie vullen elkaar aan. En er lijkt altijd overzicht te zijn.
En dat overzicht komt met name naar voren omdat we in de fase van uitwerking ook individuele gesprekken gevoerd hebben, dan met Twan en dan met Marco, afhankelijk van het onderwerp. Toch overheerst altijd het gevoel dat jullie van elkaar weten wat de status is, wie wat doet en waarom.
Is het resultaat wat je ervan verwacht had? En belangrijker nog, brengt het je bedrijf duidelijkheid en kom je verder in je communicatie?
Het heeft meer gebracht dan wat we verwacht hadden. Je gaat op het begin toch uit van ‘dat nieuwe logo’, maar het is veel uitgebreider. We hebben echt een nieuwe identiteit. Het sluit nu beter aan bij wie we zijn. En alles is nu treffend en bruikbaar, een foto op de bus, de huisstijl, het is allemaal te selecteren en gebruiken.
Het uitgangspunt is er nu, de onderlegger klopt. Dat maakt het makkelijker om naar buiten toe te communiceren.
Heb je tips voor andere ondernemers (met communicatie-vraagstukken)?
Ik denk dat het voor elk bedrijf goed is om een soort van meetmoment te hebben, klopt het nog wat we communiceren in beeld en tekst? Zeker omdat een bedrijf zoals jullie het neutraal en van buitenaf kan bekijken.
En als dan blijkt dat wat je wilt betekenen en dat wat je communiceert overeenkomt, dan is dat ook een antwoord. Het doel is nooit veranderen, dat herinner ik me ook zo goed uit het kennismakingsgesprek en jullie uiteindelijk presentatie. Als jullie gaan voor verandering, dan is het onderbouwd.
En ik zou ook adviseren, als er een reden is om te veranderen dan moet je er ook vol voor gaan. Voel de overtuiging, dat komt ook goed over richting je doelgroep.
Eerlijk is eerlijk, of het allemaal zo gaat landen en werken moet nog blijken, we hebben de introductie net achter de rug. Maar je voelt je als bedrijf en als persoon wel echt veel comfortabeler, je wordt er trots van.
Wat zijn wij vergeten en ga jij hier zelf nog toevoegen?
Ik kan zo niks verzinnen. O jawel, bedankt voor de leuke samenwerking. We houden zeker contact.