Piraten hadden het al door, het nut van een sterke merkuitstraling.
De piratenvlag is misschien wel de eerste merkidentiteit die ooit echt knalde. Piraten drijven maar het zijn geen bedrijven. Toch hadden ze alles wat een krachtig merk nodig heeft, een nogal sterk imago wat je onmiddellijk herkende en niet verkeerd kon interpreteren. De vlag roept gevoelens op, dat wil je als merk. Dat je liever niet met piraten te maken had vergeten we gemakshalve even. 😉
Sterke merken vertellen altijd een verhaal. Het geeft de doelgroep een reden tot (wel of niet) volgen. Als je het goed voor elkaar hebt is je merkidentiteit als een magneet voor jouw klanten, de markt en je eigen personeel. Maar wat als je uitstraling achterloopt op het succes van je bedrijf? Dan kun je ons bellen.
Hebben jullie ook zo’n buurman? Die elke zaterdagmorgen veel te vroeg herrie begint te maken met een bladblazer. Buiten dat het een irritant geluid is, is een bladblazer geen handig gereedschap. Omdat je het probleem niet altijd verhelpt, je verspreidt het ook. En het is bewezen dat je veel fauna beschadigt, ook niet de bedoeling.
Maar we zijn er niet om een milieu-verantwoord statement te maken. We maken wel een vergelijking met wat we in ons vak veel zien gebeuren. Ook al maak je veel geluid in je communicatie, qua budget of diverse middelen, dan is de kans dat het aankomt niet altijd gegarandeerd. Communiceren naar iedereen is communiceren naar niemand. Het is veel belangrijker dat wat je roept raak en herkenbaar is zodat je de eigen doelgroep bereikt.
En dat is precies wat wij doen. Wij laten je merk en boodschap aansluiten bij jouw bedrijf, ambitie en karakter.
De vraag ‘Is het Bill?’ moet bij ‘de wat oudere’ personen herkenbaar in de oren klinken. En het gezicht wat erbij hoort ook. Bill hoort bij het populaire spel ‘wie is het?’ Zoeken naar wie je tegenstander is. Waarbij het vaak over het uiterlijk ging, de kenmerken. Denk maar eens aan die opvallende bril van Claire.
Vandaar de vergelijking met Bill, is je bedrijf voor de doelgroep goed te herkennen?
De vraag wie je bent blijkt voor veel ondernemers niet vanzelfsprekend of snel te beantwoorden. Terwijl het belangrijk is om te zoeken naar kenmerken. Want dan pas kun je gericht communiceren wat je voor jouw doelgroep wilt betekenen.
Dat is je onderscheidend vermogen, daar maak je het verschil in de markt.
Dus eigenlijk hoort het spel niet op onze zolder en is de vraag van dit onderwerp nog steeds relevant. Het is wat wij doen. Wij gaan op zoek naar jouw kenmerken, je unieke karakter. Niet door iets te verzinnen maar door dat karakter te doorgronden en benoemen. En dat in je bestaande of nieuwe merk naar voren laten komen.
Dit moet herkenbaar zijn, je persoonlijk storen aan een woord. Wij hebben daar regelmatig last van. Dat is niets persoonlijks tegen de gebruikers. Het is ons probleem en onze jeuk die we ervan krijgen. Een voorbeeld? Het woord uitdaging.
Op LinkedIn misschien wel het meest gebruikte woord, het staat er vaak. Bijvoorbeeld als mensen aan een nieuwe baan beginnen, succes met je nieuwe uitdaging is het credo. Daar zal een reden voor zijn. Maar bij ons roept het vooral vragen op.
Waarom wordt het woord uitdaging zo vaak gebruikt? Is iets wat moeilijk is altijd een uitdaging of is dat juist normaal? En wat als die baan geen uitdaging is? Kun je dan rustiger aan doen? Gewoon lekker freewheelen, want het is vanzelfsprekend. Of is iets dat nieuw voor je is altijd een uitdaging?
Veel vragen, weinig antwoorden. Maar die hebben we ook niet altijd. De ergernis wel. Dat heeft natuurlijk een reden, omdat het ons vak is om op zoek te zijn naar iets dat je als bedrijf/merk onderscheidt. Wij gaan voor originaliteit. Dat is onze uitdaging. 😉