Case Brandenburch – Profilering, creatieve vertaling en website
Een brok of eetbare traktatie voor een dier. Vertel daar maar eens wat interessants over. Als je dat vooraf aan de kennismaking met Brandenburch aan ons gevraagd had waren we kort van stof geweest. Wat niet echt bij ons past. Als je het nu vraagt raken we niet uitgepraat. Dat past dan weer wel.
En zo kom je automatisch uit bij dat wat ons werk zo mooi maakt. Je maakt kennis met een bedrijf dat acteert in een niche-markt. En de mensen erachter. Brandenburch, een bedrijf gespecialiseerd in het extruderen van plantaardig pet-food. En dat doen ze goed. En lekker eigenzinnig. Zoveel dat het een compleet nieuw verhaal opgeleverd heeft. En dat komt ergens vandaan.
Brandenburch heeft door haar focus, succes en karakter nooit zo hard geroepen waar ze mee bezig en goed in zijn. En daar zijn wij het niet mee eens. Want dat mag je best roepen. Zonder enige vorm van arrogantie, nooit, want dat past niet. Maar Brandenburch voelde dat ze wat meer mochten gaan vertellen, te beginnen online. De originele vraag naar een nieuwe website is door ons echter eerst teruggekoppeld. Want alleen een nieuwe website zegt niets. Dat is statisch en als de boodschap niet aansluit dan is ons advies; geen tijd, moeite en euro’s instoppen. Het begint namelijk bij een goed verhaal. Geen bullshit, geen loze woorden of beloftes. Zeggen wie je bent en vooral wat je voor anderen wilt betekenen. En waarom dat zo goed bij je past. Dan wordt het waarheid. En dat was precies waar Brandenbruch naar op zoek was. En dat is waar we samen naar op zoek zijn gegaan.
Wat hebben we veel leuke gesprekken gehad met Sanne en Evert. En die gingen alle kanten op. Soms met de fotoboeken op tafel erbij, letterlijk. Puur gesproken vanuit de ambitie, waarom ze het zo zijn gaan doen. En waarom ze zo goed weten hoe ze het naar de toekomst willen gaan doen, met de focus op plantaardig. Evert is Brandenburch, altijd al. Datzelfde geldt voor Sanne, ze leeft als Brandenburch. Wat we daarmee bedoelen kun je zelf teruglezen in dit fijne artikel. Het draait om mensen. Hoe duidelijk wil je het bewezen hebben.
Uiterlijk vertoon past niet bij Brandenburch. Daar zijn het de mensen niet voor. En, eerlijk is eerlijk, de huidige locatie functioneert maar is geen schoonheid in architectuur. Dat geeft helemaal niks. Het gaat om wat er gemaakt en bedacht wordt. Dat is het bewijs. En met name de focus op plantaardig denken is zo sterk. Zo actueel. En zo waar.
Alles wat we gehoord hebben van en gezien bij Brandenburch zelf. Wat we gelezen hebben in/over de branche, in bladen en online. Dat wat we opgepikt hebben tijdens interviews met relaties van Brandenburch hebben we omgevormd naar een duidelijke conclusie. Dat wil zeggen zoals wij het zien. Wat Brandenburch echt is en wat ze zouden moeten gaan communiceren. Qua vorm en strategie, alles vertaald naar een eigen merkboek. Die we persoonlijk zijn gaan presenteren, waarbij we zelfs zo ver zijn gegaan dat de huisstijl meegenomen is in de opfrisbeurt.
Ondersteund met een bijpassende boodschap (desciptor) ;
Omdat bij Brandenburch alles draait om samenwerken. Met haar relaties. Om tot de beste voeding te komen, qua kleur, vorm en smaak. Dan mag je jezelf een belangrijk onderdeel in de sector noemen.
Het beeldmateriaal is allemaal nieuw, hetgeen we bedacht hebben is vastgelegd door fotograaf Jeroen Kuppens. Eva van Ooijen van Kraftkopy heeft geholpen met het uitbouwen van de creative copy uit de presentatie naar creatieve content en inhoudelijk goed uitgewerkte interviews. En de compleet nieuwe website is op basis van ons design slim geprogrammeerd en gebruiksvriendelijk ontwikkeld door Gerrits E-commerce. Een hele fijne combinatie van bedrijven, zo kun je samen mooie dingen maken. Een resultaat om trots op te zijn.
En o ja, we hebben de website ook meteen 2-talig gelanceerd. Want de ambitie van Brandenburch houdt niet op bij de grens. Integendeel, niet alleen wil men groeien met bestaande buitenlandse relaties, men is ook actief naar zoek naar nieuwe enthousiaste professionele relaties.
Het is niet aan ons om te zeggen of communicatie aansluit. Dat is aan de mensen van Brandenburch zelf. En daarbij doelen we op iedereen. Want het begint binnen. Daar zit je kracht en daar moet het allemaal maar bewezen worden. En dan pas naar buiten. Want daar gebeurt het, buiten is het druk.
Sanne Timmermans, product developer en Evert Spelt, oprichter en eigenaar, wilden samen graag wat vragen beantwoorden. Over hoe we samen tot deze brok aan communicatie-kracht gekomen zijn.
Lees hieronder verder. >
Is de originele vraag beantwoord of ben je verder gegaan toen je uiteindelijk met de Medeplichtigen bent gaan samenwerken?
“Beiden. Want de reden waarom we met jullie in gesprek zijn geraakt is dat we behoefte hadden aan een nieuwe website. Jullie waren positief over de aanleiding maar maakten ons met een paar gerichte vragen al snel duidelijk dat we beter eerst een paar stappen terug moesten denken. Want wat ga je dan precies vertellen op die nieuwe site? Wat is je verhaal, wat wil je voor je doelgroep betekenen? En met welke beelden ga je dat ondersteunen? Dat was er allemaal nog niet, we hadden moeite met ons eigen verhaal te vertellen, hoe raar dat ook klinkt. En zo bleek snel dat we eerst maar eens na moesten gaan denken over onszelf…
En nu zijn we een paar maanden verder en zitten jullie hier voor dit interview. De nieuwe website is nu live. En meteen meertalig. Maar het is veel meer dan dat. We hebben onszelf een nieuwe identiteit cadeau gedaan. En jullie hebben ons vanaf het begin begeleid, gestuurd, gemotiveerd en soms ook geconfronteerd. Het vertrouwen in de samenwerking is best uniek als ik kijk hoe relatief kort we elkaar kennen. En dat is gegroeid, ergens onderweg voel je ineens dat het goed zit samen. En dat moet ook wel als je zo diep moet gaan.
En trouwens, vergeet niet het introductieboekje van onze website te noemen. Het idee om onze relaties uit te leggen waarom we dit gedaan hebben heeft ons zo enthousiast gemaakt dat we het in flinke aantallen rond gaan sturen. Zo ongeveer de hele wereld over. En op de naderende Interzoo beurs gaan we het uitdelen, de timing is top. Op een stand die jullie mee ontworpen hebben, volledig in lijn met onze nieuwe uitstraling en boodschap.
Evert ; “Weet je, het voelt zo comfortabel als je boodschap ineens helder is en ook ergens staat. Voor ons is het veel meer dan een website. Het maakt onze focus en streven gewoon concreet. Brandenburch gaat voor plantaardig petfood, we lopen over van ambitie om daarover in gesprek te gaan met onze afnemers. Nu is het echt waar.”
Was het leuk om deze weg samen te doorlopen? Of is er iets dat je anders verwacht had of vond tegenvallen?
Sanne ; “Om het erbij te doen was het af en toe veel, want het gaat tussen je normale werkzaamheden door. Ineens ben je betrokken in een verhaal. Maar als je enthousiast wordt gaat het ook weer vanzelf. Persoonlijk heb ik het als erg leuk ervaren, ook omdat ik van creativiteit houd. En ik het nut ervan al snel zag. En je bent er gewoon bij, jullie hebben ons overal in mee genomen.
En aangemoedigd, letterlijk. Ik had van tevoren nooit gedacht dat ik op de website van ons bedrijf mijn persoonlijke verhaal zou gaan vertellen. Jullie hebben me overtuigd van de kracht die dat heeft, omdat het volledig aansluit bij het streven van Brandenburch. En dat is inderdaad zo, ik krijg ontzettend fijne reacties.
Evert ; “Jullie zetten er vaart in, gas erop. Dat werkt erg prettig, want als je druk bent met wat je elke dag doet moet je wel eens teruggeroepen worden naar wat op dat moment gedaan moet worden. Pro-actief benaderd, motiverend, vriendelijk.
Maken De Medeplichtigen de belofte waar dat ze begrijpelijk communiceren en vervolgens uitwerken?
Ja echt.
Kun je een duidelijk kenmerk noemen wat je aan De Medeplichtigen zou kunnen hangen?
Sanne ; “Jullie staan waar je voor staan. Je voelt de overtuiging aan tafel. Maar wel altijd met respect en geduld. En dat geduld is wel eens nodig geweest. Omdat je in het proces wel eens ooit afdwaalt, teveel aan het verleden blijft hangen en/of simpelweg van mening verschilt. Het heeft ook wel wat met lef of overtuiging te maken, durven te roepen waar je goed in bent. Trots zijn op je eigen bedrijf. Dat hebben jullie ons duidelijk gemaakt, zonder enige vorm van arrogantie uit te gaan stralen. Dat past niet, nooit eigenlijk.
Evert ; “Daar sluit ik me bij aan. Het logo is een leuk praktijkvoorbeeld om te noemen. Een nieuw logo was geen deel van de opdracht die we jullie gaven. En toch hebben jullie in de presentatie van de nieuwe uitstraling uitgesproken dat jullie het logo daarin mee willen nemen. Omdat het niet meer aansluit. Ik was niet direct enthousiast, integendeel. Er hangt voor mij veel verleden aan het logo, daar is iets mee opgebouwd, herkenning en gevoel. In het totaal zag ik wel dat het een dissonant kon worden. Door beide meningen af te wegen en te blijven schetsen zijn we uiteindelijk tot een heel mooi alternatief en compromis gekomen. En dat is gewoon heel mooi, met respect en een knipoog naar het verleden.
Dat heeft te maken met inleving, het lukt jullie om je in te leven in wat we doen en hoe we denken. Niet makkelijk, we hebben een allesbehalve standaard gekend product. Het is niet zomaar een verhaal wat er opgetuigd is. We zijn er nu zelf ook weer meer bewust van.”
Is het resultaat wat je ervan verwacht had? En belangrijker nog, brengt het je bedrijf duidelijkheid en kom je verder in je communicatie?
Evert ; “Daar kan ik nog niet teveel op vooruitlopen. We gaan het nu meemaken, omdat we het nu ook wereldkundig gaan maken. Maar feit is wel dat de focus, plantbased, zo duidelijk verwoord is. Dus wat ons betreft is het resultaat top, wat de buitenwereld ervan vindt gaan we ervaren.
Sanne ; “Wel leuk om te melden. Een bestaande relatie van ons heeft ons benaderd voor een afspraak voor een nieuw plantaardig petfood-idee omdat hij op onze nieuwe website letterlijk las dat wij dat nastreven. Bijzonder dat men dat nu pas besefte, omdat we dat al jaren zo doen. Maar dus nooit echt geroepen hebben. Dus eigenlijk is dat al een eerste klein resultaat.
Heb je tips voor andere ondernemers (met communicatie-vraagstukken)?
Sanne ; “Ik denk dat het altijd goed is om mensen van buitenaf naar je te laten kijken. Wij zijn goed in wat we doen. Maar niet in communicatie. Schoenmaker blijf bij je leest. Derden kijken anders tegen je aan. En als je dan te maken krijgt met de Medeplichtigen heb je misschien wel mazzel gehad, omdat het klikte.
En niet alleen met jullie. Toen we eenmaal in de ‘maak-stand’ kwamen en er voor de website onder andere compleet nieuw beeldmateriaal en tekst moest komen hebben jullie de regie genomen. En ook jullie werken met derden omdat je niet overal goed in bent. En jullie hebben ook aangevoeld wie er bij ons kan passen. Met ook dezelfde filosofie als wij, samen kom je ergens.
Ik wil daarom ook graag een groot compliment maken aan de tekstschrijfster Eva van Kraftkopy omdat ze in relatief korte tijd jullie merkverhaal heeft doorvertaald naar fijne teksten op maat. De interviews met haar waren gemoedelijk en het resultaat is gewoon Brandenburch.
En kijk eens goed door het fotomateriaal heen, Brandenburch staat er goed op. Het is in een organisatie niet vanzelfsprekend dat iedereen zich comfortabel voelt bij foto’s, zeker niet. Jeroen Kuppens snapt dat. Hij maakt niet alleen mooie beelden van mensen en details, hij voelt ook feilloos aan wat er voor nodig is om iemand te laten ontspannen. Een lach, een onbewaakt ogenblik, maar ook een machinaal beeld. We zijn gewoon kei trots op de beelden en we kunnen er jarenlang mee vooruit.
Wat zijn wij vergeten en ga jij hier zelf nog toevoegen?
Helemaal niks.
“Ik ging op zoek naar een marketingbureau, voor een nieuwe profilering. Ik wilde zo’n dik rapport met veel visuals, moeilijke woorden en lastig uit te leggen schema’s. Om indruk te maken op mijn baas, lekker moeilijk doen. Mooi niet dus. De presentatie die Twan en Marco hier gaven was veel te duidelijk, to the point en gewoon raak. Mijn baas snapte het van begin tot eind.”